10 tips om een politiezone meer aantrekkelijk te maken

Naar aanleiding van de beslissing van de Minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet, waarbij zij zes Vlaamse politiezones uit de nood helpt door hen bij voorrang ‘rookies’ toe te kennen, geef ik graag 10 tips om een politiezone of -dienst aantrekkelijker te maken, zodat deficitaire toestanden kunnen vermeden worden. Tijdens verschillende overlegmomenten in het verleden met een betrokken zonechef heb ik vele van deze tips reeds kenbaar gemaakt, doch de praktijk botst wel eens vaker met een – te voor de hand liggende – theorie.

De tips overstijgen de enge zin van welzijn op het werk en een heldere communicatiestrategie blijft een kritieke succesfactor. Volgens mij kan een politiezone zich onderscheiden van andere PZ’s door enkele kleine maatregelen te implementeren met een – meestal – beperkte invloed op het budget van de zone. De gedroomde mond-aan-mond-reclame zal al snel virale proporties aannemen en spoedig zullen nieuwe kandidaten zich spontaan aanbieden.

Om na te gaan of mijn voorstellen effectief voor meer aantrekkingskracht zorgen, zou een politiezone voorafgaandelijk een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) kunnen uitvoeren en de score hiervan vergelijken met een MTO afgenomen enige (redelijke) tijd na implementatie van onderstaande tips.

  1. Eerst en vooral moet de hiërarchie het personeel steunen, hetgeen bijvoorbeeld tot uiting komt door hen op de hoogte te brengen (sensibiliseren!) dat er een register bestaat voor “geweld tegen politieambtenaren”. Bij een incident, dat dikwijls ook een arbeidsongeval zal zijn (maar niet noodzakelijk), moet de M/V weten waar hij/zij terecht kan en moet de administratieve molen haast vanzelfsprekend beginnen draaien. De politiezone of -dienst doet er goed aan haar leden d’office de nodige documenten te bezorgen en hen te helpen deze in te vullen. Indien er een derde partij bij betrokken is, zal de zone op initiatief het document “aanvraag kosteloze rechtshulp” (art. 52 WPA) verstrekken en dit mee helpen invullen.

    De burgemeester en de korpschef trekken, samen met de preventieadviseur, de nodige lessen uit de verzamelde gegevens en verwerken de resultaten in het komende jaaractieplan (JAP). Zij leggen dit voor aan het basisoverlegcomité.

    De burgemeester lobbyt op zijn niveau, zodat het recht op een advocaat voor betrokken personeelsleden (cfr. Salduz) zo snel mogelijk deel uitmaakt van art. 52 WPA.

    Een politieman/vrouw heeft ook rechten!

    Deze manier van werken helpt zowel de individuele medewerker, doordat hij/zij zich niet in de steek gelaten voelt, waardoor hij/zij zijn vertrouwen in het korps blijft behouden, maar ook de de organisatie an sich vaart er wel bij, doordat er minder ziektedagen zullen opgenomen worden en de medewerker gemotiveerd blijft.

  2. In veel zones is de korpsleiding al zover dat ze af en toe het personeel bij het beleid betrekt, dikwijls onder de vorm van een beleidsondersteuningsteam. Zij dient rekening te houden met wat hier ter sprake komt en, indien een bepaald idee niet of slechts gedeeltelijk kan verwezenlijkt worden, doet de overheid er goed aan dit grondig te motiveren. Idem dito voor opmerkingen/vragen die naar voor komen tijdens een personeelsvergadering. Als de zonechef (directeur) of zijn afgevaardigde zegt dat hij dit meeneemt en zal bekijken, verwacht het personeel dit ook.

    Hetzelfde wanneer een personeelslid een probleem op een ander ogenblik aankaart. Zorg ervoor dat er een procedure is uitgewerkt en dat deze gerespecteerd wordt, bvb. WOP (wegwerken oorzaak probleem). Koppel dit zeker terug naar de persoon die het aanbracht.
    Interne sociale media (bvb. Yammer) en/of functionele mailboxen dragen zeker bij tot dit doel.

  3. Geef bepaalde personeelsleden meer verantwoordelijkheid, ook al behoren ze niet tot het vereiste kader. Hun betrokkenheid zal enorm stijgen. Vergeet hen niet de nodige werkingsmiddelen toe te kennen om hun doelstelling te halen.
  4. Geef de personeelsleden de mogelijkheid om, onder bepaalde voorwaarden, aan sport te doen tijdens de diensturen of ken hen kredieturen toe om dit aansluitend aan een dienstprestatie te doen. De personeelsdienst van de zone kan nagaan of er geen mogelijkheid is om gratis (of aan sterk verminderd tarief) toegang te hebben tot het gemeentelijk zwembad. Het departement HRM kan eveneens bij verschillende lokale sportclubs nagaan of er geen mogelijkheid bestaat om een voordeelabonnement te bekomen voor de leden van het korps.

    Té gewaagd? Bied het personeel dan de mogelijkheid om zich, bezoldigd, extra bij te scholen onder leiding van ervaren monitoren inzake dwang zonder vuurwapen en politieschieten.

    De criteria van de GPI 48 blazen in ieders nek.
  5. Indien de volledige tweetaligheidstoelage niet mogelijk is, erken dan de meest voor de hand liggende talen als nuttig en koppel hier de voorziene toelage aan. Een minimum is dat het management het aanleren van nuttige talen stimuleert door het inschrijvingsgeld, mits de medewerker slaagt, terug te betalen en hem/haar kredieturen toe te kennen.
  6. Stimuleer carpoolen door diensten op mekaar af te stemmen.
  7. Richt jaarlijks een teambuilding (TB) in waar de deelnemers weken later nog enthousiast over zijn. De dienst HRM dient hier echt in te investeren en de good practices te inventariseren, zodat de verschillende diensten binnen het korps dezelfde positieve ervaring kunnen beleven.
    De personeelsdienst verwelkomt nieuwe TB-voorstellen en toets deze aan vooropgestelde criteria. Indien deze, uitzonderlijk, het voorstel niet weerhoudt, motiveert zij haar beslissing naar de aanbrenger toe.
  8. Beloon bovengemiddelde prestaties d.m.v. een positief verslag dat in het persoonlijk dossier van de medewerker wordt gestoken, maar functioneer kleine disfuncties. Soms slagen sommige collega’s er in om met hun “recht op luiheid” of onafgewerkte dossiers langdurig onder de radar te blijven van het beleid te blijven. Dergelijk gedrag dient snel gecounterd te worden, vooraleer dit anderen inspireert en zorgt voor een (snel wassende) sfeer van onbehagen in een bepaalde dienst.
  9. Richt jaarlijks een personeelsfeest in voor alle personeelsleden en hun partner. Maak van dit gebeuren een onvergetelijke avond door een combinatie van een uitgebreid buffet of walking dinner en enkele optredens, bvb. van een muziekgroep uit eigen rang.
  10. Om af te sluiten nog een heet hangijzer: streef naar een evenwicht voor het personeel binnen dezelfde dienst wat over- , nacht- en weekenduren betreft. Hier weeral met de nodige aandacht voor transparantie. Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de gezinstoestand van betrokkene wanneer hij/zij bepaalde dienstfaciliteiten vraagt, doch zonder te evolueren naar een sociaal vangnet. Van een politieman/vrouw verwacht men enig arbeidsethos.

Heb jij nog andere voorstellen, reageer dan via @AlainPeeters5 of tucht@telenet.be.

 

Een gedachte over “10 tips om een politiezone meer aantrekkelijk te maken

Plaats een reactie