Wat is Bancontact

Betaaloplossing binnen België – van cash naar bankpas

Vroeger. We vinden het vervelend om op deze manier te beginnen, maar het biedt wel de beste mogelijkheid om duidelijk te maken wat Bancontact inhoudt en hoe we deze manier van betalen het beste kunnen duiden. Vroeger dus. Vroeger werd geld vrijwel altijd cash uitbetaald. We hebben het nu over bijvoorbeeld honderd jaar geleden; aan het eind van de week kreeg de arbeider zijn geld en daar moest hij het mee doen. Wat niet direct nodig was voor het dagelijks levensonderhoud ging naar de bank, maar de boodschappen bij de bakker, de slager en de slijterij werden met cash geld betaald. Eenvoudig, veilig en het klassieke huishoudboekje was iets dat hierbij perfect paste. Wilde je een grote aankoop doen, dan vroeg je om een cheque bij de bank of werd er gewerkt met kwitanties.

Feitelijk duurde deze manier van betalen tot begin jaren ’70 van de vorige eeuw. Voor grote betalingen was het inmiddels mogelijk geworden om middels een overschrijving het geld over te boeken naar de bankrekening van de zaak waar je de aankoop had gedaan, maar in de meeste instanties werd er in winkels nog gewoon met cash betaald. Totdat de banken in de gaten kregen dat het mogelijk was om via telefoonlijnen transacties af te handelen. Gecodeerde informatie werd via analoge verbindingen verzonden en het werd duidelijk dat deze toepassing voor veel mensen een oplossing kon betekenen: cash geld had immers ook nadelen. Je kon het kwijtraken of het kon gestolen worden en dan was je het ook echt kwijt. Door een bankkaart met een persoonlijk identificatie nummer te implementeren, kon eenvoudiger betaald worden en geld opgehaald worden bij de bank. In Nederland kennen ze de pinpas, in België werd gebruik gemaakt van Bancontact en Mister Cash.

Samenwerking met andere partijen – Banksys vormt de basis

Eind jaren ’70 van de vorige eeuw, om precies te zijn in 1979, is Bancontact operationeel geworden. Dat betekende een enorme vooruitgang voor het betalen in winkels en het opnemen van geld: steeds vaker kregen klanten van grootwinkelbedrijven in de gaten dat het betalen met een betaalpas van Bancontact of een pas van Mister Cash er voor zorgde dat je snel en eenvoudig kon afrekenen in winkels. Er was echter één probleem: Mister Cash en Bancontact werden beide ongeveer even groot. Dat was met name een probleem omdat de ene aanbieder een andere magneetstrip gebruikte dat de andere: met andere woorden, wanneer een winkel Bancontact aanbood, kon er niet betaald worden met Mister Cash. En andersom. Voor veel mensen een zeer vervelende ervaring, die de acceptatie van deze passen belemmerde.

Uiteindelijk werd er voor gekozen om beide systemen te integreren. Dat had als belangrijkste voordeel dat je zowel met een pas van Mister Cash als met een pas van Bancontact kon betalen bij de meeste winkels. Momenteel accepteren meer dan 100.000 winkels, tankstations, warenhuizen en andere aanbieders betalingen via één van deze passen. In de afgelopen jaren is het systeem verder uitgebreid en is onder meer Proton toegevoegd aan de passen. Proton is vergelijkbaar met de Nederlandse Chipknip; je kunt Proton gebruiken voor kleine betalingen van maximaal €125 en de kaart vervangt daarbij cash geld. Handig wanneer je even geen geld op je normale rekening hebt of wanneer je een kleine betaling moet doen.

Middenin de Belgische maatschappij – nu ook online

Een aanbieder van een dergelijk product mag natuurlijk niet stil zitten. Het is van het grootste belang dat het bedrijf bij de tijd blijft en dat het voor gebruikers aansluit op hun dagelijks leven. Dat dagelijks leven speelt zich steeds vaker online af: in de afgelopen 10 jaar is het internet gebruik in België natuurlijk explosief gegroeid. Dit heeft tot gevolg dat steeds meer mensen het gebruikelijk vinden om online producten te kopen en te bestellen en daarbij gebruik te maken van online betaalsystemen. Bancontact heeft hier op ingespeeld en is ook online beschikbaar.
Dat betekent dat je wanneer een mooi product hebt gevonden in een webshop en daar voor wilt betalen, je gebruik kunt maken van Bancontact om de betaling af te ronden. Handig, want op die manier hoef je de deur niet meer uit om toch de producten in huis te halen die je nodig hebt. En ook niet onbelangrijk; door online betalingen met Bancontact te faciliteren, heeft men bij Bancontact rekening gehouden met de toekomst en met de verwachtingen die er zijn omtrent het gebruik van bankpassen en online betalingen. Op onze pagina over hoe Bancontact werkt, lees je meer over de werking van online betalingen met Bancontact binnen diverse webshops en bij aanbieders van bijvoorbeeld online poker.

De toekomst – online gebruikersgemak

De toekomst van Bancontact is duidelijk; het bedrijf zal gaan proberen om haar marktpositie binnen de Belgische markt te optimaliseren en verder uit te bouwen. Daarnaast zal men proberen om zo veel mogelijk uit de bestaande gebruikers te halen. Betaalpassen hebben de toekomst en waarschijnlijk komen daar ook nog andere betaalvormen bij. Te denken valt aan het betalen middels een SMS of het betalen via telefonische (mobiele) transacties. Bancontact zal er voor zorgen dat men steeds voorop loopt in deze ontwikkelingen. Dat is voor de klant een prettig vooruitzicht: veel mensen zijn in grote mate afhankelijk van het gebruik van bankpassen en dergelijke systemen.

Vooral winkeliers zullen blij zijn met de zekerheid die Bancontact kan bieden wanneer het op online betalingen aan gaat komen; hoe vaker mensen met een Bancontact bankpas zullen betalen, hoe sneller het dagelijks leven volledig afhankelijk wordt van digitale betalingen. In Nederland is bijvoorbeeld al in sommige steden de regel van kracht dat je niet meer met cash geld kan betalen. Vervelend, maar voor het gebruik van Bancontact een zegen. Daarom heeft men bij deze organisatie en bij Banksys in het bijzonder, goud in handen. Het is een kwestie van tijd voordat mensen door hebben dat ze feitelijk niet meer zonder dit systeem kunnen.