WAT IS BEELDDENKEN

Beelddenken is een andere manier van denken en dus een andere manier van waarnemen van verwerken en opslaan van informatie.
Het is een denken in beelden en handelingen. Je zou het kunnen omschrijven als een ruimtelijk denken, een simultaan (gelijktijdig), non-verbaal denken.
Vaak ook een hele creatievere manier van denken, waarbij alle zintuigen gebruikt worden. Visualisatie maar ook ruiken, voelen en horen maken er deel van uit.
De term beelddenken is enigszins misleidend en ook beperkend, beelddenken is meer dan alleen maar in beelden denken.
Beelddenken is een manier van zijn.

Beelddenkers hanteren een holistische cognitieve stijl. Daardoor zijn ze sterk in het bepalen van de grote lijnen, in het ontdekken van overkoepelende relaties en in het geven van totaalbeschrijvingen van problemen.
Het denken verloopt niet stapsgewijze van a naar z maar is een associatief denken. Bij de informatie ‘een rij getallen’ krijgt de beelddenker misschien het (geassocieerde) beeld van een rij kinderen met verschillende leeftijden (getallen). Het beeld geeft dus meer informatie geeft dan de drie woorden ‘een rij getallen’. Dat een beelddenker vaak wegdroomt in die kleurrijke beelden die op hun beurt weer nieuwe beelden oproepen, is hierdoor waarschijnlijk wel te begrijpen. En dat dit voor onbegrip en verkeerde interpretaties leidt bij anderen die niet bekend zijn met deze manier van denken waarschijnlijk ook.
Dit voorbeeld illustreert meteen ook dat beelddenkers dingen vaak letterlijk opvatten. Er wordt namelijk een beeld gevormd bij wat iemand letterlijk zegt.
De beelddenker ziet dít voor zich en niet wat er eigenlijk bedoeld wordt. Spreekwoorden en gezegden worden vaak ook letterlijk opgevat.

Ondanks de groeiende rol van het beeld in onze maatschappij legt onze onderwijscultuur nog steeds meer nadruk op het belang van het woord en het talig denken. Is het dan verwonderlijk dat beelddenkers juist in het onderwijs in de problemen komen?
Er worden immers voortdurend eisen aan hen gesteld waaraan zij niet of moeilijk kunnen voldoen, zodat het voor anderen moeilijk te volgen is. Beelddenkers worden door hun 'andere' manier van denken en doen dus niet altijd begrepen en ook vaak onderschat. Dit is misschien wel het vervelendste gevolg van deze manier van denken. Wanneer iemand continu niet begrepen wordt, kan dit ervoor zorgen dat hij zich ongelukkig voelt en het gevoel heeft een buitenbeentje of dom te zijn. De beelddenker wordt een ware onderpresteerder in plaats van een talentvolle persoon.

het is dus belangrijk dat je weet dat het om beelddenken gaat, zodat je er beter mee om kan gaan en rust vindt, zodat je jezelf en je omgeving je leert accepteren en waarderen zoals je bent.

Speciaal voor beelddenkers
DVD: 'Met het oog op beelddenken'
Ref.25100

Prijs : € 24,-
auteur : Tineke Labrujère en Marianne Kuster
cineasten : Job Leijh en Matthijs Hoitsma
In deze documentaire zijn beelddenkers zelf aan het woord. Een kunstenaar, een astronaut, een zakenman, kinderen, allemaal belichten ze diverse positieve aspecten van het beelddenken. Het snel en associatief denken, dagdromen, verbeeldingskracht. In het op taal gerichte onderwijs en in de opvoeding en communicatie kan dit snelle, driedimensionale denken waarvoor woorden niet nodig zijn, aanleiding geven tot problemen. Nel Ojemann ontwikkelde een methode om het beelddenken te diagnosticeren met het wereldspel materiaal.
Deze film is geschikt om te gebruiken als inleiding of illustratie van voordrachten over beelddenken of bij informatie-avonden voor ouders en scholen.

 

Boek: 'In het rijk der beelden ben ik koning'
Ref. 27102

Prijs : € 32,-
auteurs : Magda Jacobs, Tineke Labrujère
Een informatief boek over beelddenken 'Levensecht, beeldend, ontroerend, mooi, en ondersteund door theorie en leertips'. Voor ouders, leerkrachten en iedereen die wel of niet in beelden denkt.
Beelddenken …een andere manier van denken ... Kinderen, jongeren en volwassen beelddenkers openen hun hart en vertellen over hun leven op school, thuis en op het werk.De auteurs, zelf ook beelddenkers, brengen deze unieke verhalen naast informatie over de werking van het brein en het geheugen. In dit boek vind je antwoord op tal van vragen:- Hoe ervaar je de wereld als je in beelden denkt? Wat zijn de sterktes en wat zijn de zwaktes?- Waarom word je vaak niet begrepen? Waarom ben je snel in denken en traag met woorden? Waarom worden je kwaliteiten en gaven niet gewaardeerd op school en op het werk? Naast inzicht en begrip is dit boek ook een bron van leertips te gebruiken door de leerkracht op school en door de beelddenker zelf


Onderzoeksmateriaal :Het Ojemann Wereldspelmateriaal
Ref. 24100

Prijs : € 320,-
Auteur : Nel Ojemann
Nel Ojemann (1914-2003) gebruikte het wereldspel als instrument om beelddenkers vroegtijdig op te sporen, zodat binnen het onderwijs preventieve maatregelen zouden genomen kunnen worden. Later hanteerde zij het wereldspel als diagnostisch instrument eveneens bij oudere leerlingen en bij volwassenen. De werking van het Ojemann Wereldspel wordt aangeleerd in de cursus ‘Het signaleren van beelddenkers in het onderwijs'. Daarnaast wordt het Ojemann wereldspel gebruikt als pedodiagnosticum, als onderdeel van een individueel onderwijskundig onderzoek, waarbij ook pedagogische en didactische instrumenten worden ingezet.


Hulpmiddelen bij taal
Oefenboek : Kijk, ik kan schrijven
Ref. 21302

Prijs : € € 28,00

Handleiding : Kijk, ik kan schrijven
Ref. 21301

Prijs : € 25,00

Placemat : Kijk, ik kan schrijven
Ref. 21303

Prijs : € 6,5
Auteur : Natasja Meles
Kijk, ik kan schrijven is ontwikkeld voor kinderen die moeite hebben met het lopend schrift. De pijlers van de methode zijn: uitdagende opdrachten, duidelijke voorbeelden, haalbare kwaliteitscriteria, zelfreflectie en goede inhoudelijke feedback. Ontstaan vanuit het werken met kinderen met schrijfmoeilijkheden en met inbreng van diezelfde kinderen. Een boeiend en aansprekend persoonlijk oefenboek motiveert de kinderen om een handschrift te ontwikkelen dat leesbaar is. Ze kunnen dit zelfstandig doen gedurende één schooljaar. Een placemat met bewegingsoefeningen ter afwisseling voorkomt krampachtig schrijven. In de handleiding worden de schrijf- en motorische oefeningen uitgebreid uitgelegd en vindt u de nodige achtergrondinformatie ter begeleiding. Voor ouders, remedial teachers, scholen en begeleiders van kinderen in groep 5 en 6, het derde en vierde leerjaar.

Boek: '26 letters en dan...'
Ref. 27101

Prijs : € 29,50
auteurs : Petri Duysters, Magda Jacobs, Gerda Witte Kuijs
Als alle kleuters in de voorbereiding tot het leren lezen hebben mogen oefenen met de ideeën uit dit boek, dan zijn ze meer dan voldoende gewapend om met succes naar het eerste leerjaar (B) of groep 3 (NL) te gaan. Nieuwe inzichten, stof tot nadenken en theoretische onderbouwing met betrekking tot de voorwaarden voor het leren lezen zijn gecombineerd met tal van praktische activiteiten en oefeningen voor in de klas. Je kan kinderen nog beter voorbereiden op het leren lezen door het lichaam, de zintuigen en de emotie te betrekken bij de oefeningen. Een holistische benadering van het kind met zijn eigen emotie, leerstijl, motivatie, sterke en zwakke kanten maakt dat je kinderen adequaat kunt begeleiden


Oefenboek: Help Jezelf
Ref. 24510

Prijs : € 18,-
auteur : Nel Ojemann
Een oefenboek voor kinderen vanaf 10 jaar die moeite hebben met taal en zoals de titel het aangeeft, om zelfstandig te werken aan spelling. Van letters, lettertekens en letterklanken tot het voltooid deelwoord.
Heel overzichtelijk en inzichtelijk komt elk onderdeeltje van onze taal aan bod met daarna telkens een opdrachtje als verwerking van wat je leerde.


Oefenmateriaal: Help Hulp
Ref. 24550

Prijs : € 26,-
auteur : Nel Ojemann & A.G. Sangers
Een individueel trainingsprogramma voor leerlingen met ernstige taalproblemen die zich meestal manifesteren einde basisonderwijs en begin voortgezet onderwijs.
Help Hulp bestaat uit een handleiding en 610 alfabetisch geordende woordkaartjes, gekozen uit de basistaalschat, zodat leerlingen samen met het oefenen ook meteen een groot aantal van de meest gebruikte Nederlandse woorden leren automatiseren.


Oefenmateriaal: Appelvretertje
Ref. 24105

Prijs : € 6,00
Auteur : Wendy Peerlings
Om te kunnen schrijven, of secuur te werken met de vingers moeten de vingers los van de pols bewogen kunnen worden. Als dat bij een kind niet lukt, bemoeilijkt dit het schrijfproces en heeft het een probleem met de fijn motorische sturing van de inscriptiebeweging. Dit kan eenvoudig verholpen worden door te oefenen met het appelvretertje.
Het appelvretertje is een instrumentje om de inscriptiebeweging en pincetgreep te oefenen. Inscriptiebeweging wil zeggen, het samen bewegen van duim en wijsvinger. Pincetgreep wil zeggen, het vastpakken van kleine voorwerpen met duim en wijsvinger. Door met duim en wijsvinger het touw vast te nemen en duim en wijsvinger te strekken en te buigen trek je de worm door het appeltje.Enkele weken een vijftal minuutjes oefenen per dag doen wonderen



Hulpmiddelen bij rekenen
Boek: 'Eerste Hulp bij Tafels'
Ref. 25201

Prijs : € 42,50
Auteurs : Petri Duysters & Magda Jacobs
Eerste Hulp bij Tafels is een ideeënboek voor ouders, remedial teachers en voor kinderen die de tafels niet onder de knie krijgen. Het kind en zijn leerstijl staan centraal in dit boek.
Hierop inspelend en rekening houdend met de meervoudige intelligentie bouwt het kind weer vertrouwen op en leert het vanuit succeservaringen. Uiteindelijk zal het er in slagen de tafels te beheersen en te automatiseren.
Bijgevoegde spellen op stevig A3-formaat en geplastificeerd: een Tafelplacemat, een Tafelster, het Tafelflippospel en de Tafelrace naar de vlag.


Boek: ‘Eerste Hulp bij Tijd’
Ref. 21101

Prijs: € 42,50
Auteurs: Marianne Kuster, Tineke Labrujère, Magda Jacobs
Eerste Hulp bij Tijd is geen oefenboek rond klokkijken of kloklezen maar een inspiratiebron voor leerkrachten, remedial teachers en voor iedereen die het begrip ‘Tijd’ duidelijk wil maken. Tijd stelt de mens voor een dilemma. Aan de ene kant luisteren naar je innerlijke klok en aan de andere kant gehoorzamen aan de kloktijd van de samenleving. Iedereen kent wel een kind dat dromend door het leven gaat of juist te snel door het leven rent. Beiden dragen vaak een uurwerk maar gebruiken het nooit. Op een speelse manier leren omgaan met alle aspecten van tijd, is het doel van dit boek. We starten bij de innerlijke beleving van tijd en werken in stappen naar de kloktijd. Bij het boek komt een placemat als geheugensteun bij kloklezen of klokkijken. Een placemat om te copiëren en te gebruiken als oefenblad voor de basisbegrippen en twee leuke spellen rond de tijd.