The Atlantic Crossing

Een nautische vlooienmarkt bij Lagoonies

Een nautische vlooienmarkt bij Lagoonies

Zaterdag – Inmiddels hebben zich al heel wat Nederlandse boten verzameld in de lagoon. De meeste gaan van hieruit weer terug naar Nederland. De spanning voor het vertrek naar Bermuda of de Azoren stijgt. Het weer is het gesprek van de dag. En praten over het weer hoort natuurlijk wel een beetje bij het re-integreren in Nederland!

Bij Lagoonies wordt er een lezing gegeven over de crossing en als 1 ding als een paal boven water staat is het wel dat het Azoren Hoog nog niet op zijn gebruikelijke plek ligt, namelijk boven de Azoren. Het bevindt zich momenteel boven Groenland en zakt maar matig. Dat betekent minder goed weer onderweg naar de Azoren. Dus wil je oversteken dan is wachten op het Azoren hoog niet verkeerd…. Maar hoe lang moet je wachten? En wanneer kun je dan wel over en wat als het te lang duurt, begint hier het  orkaanseizoen, ook niet iets waar je in wilt belanden.

Moeilijke overwegingen en wij leven met de boten meer. Daarnaast volgen we dit gefascineerd. Ooit moeten wij ook weer terug naar Nederland en dan komt het aan op het goed interpreteren van de weerkaarten en het weer. Dus we kunnen hier alleen maar van leren. Nooit te vroeg om mee te beginnen.

Gelukkig Nieuw Jaar!!!

Het is 24.00 uur in Nederland!!!
Dus, GELUKKIG NIEUW JAAR allemaal vanuit een warm en tropisch Surinamibo!
Wij hebben vanmiddag in Parimaribo oud & nieuw gevierd.
Ze deelden er zelfs oordopjes uit en dat zegt genoeg, wat een knalvuurwerk!
He-le-maal geweldig. We zijn zo blij dat we het op tijd gehaald hebben en dit mogen meemaken.
Wij gaan zo met alle Nederlandse boten het nieuwe jaar in… we hebben nog 4 uur te gaan.
Lator!

We zijn in Suriname!!!

Bruin water!

Bruin water!

Waterland/Suriname – Dag 16 – We hebben een geweldige laatste nacht gehad. Het waaide nog steeds tussen de 15 – 20 knopen en we bleven mooi vaart houden. ’s Morgens rond 11 uur waren we bij de uiterton. We zijn rustig naar binnen gezeild, met de motor stand bye. Er stond nog steeds een pittig windje met maar liefst 20 knopen. De Dixbay lag bij Parimaribo voor anker en kwam in de dinghy naar ons toe varen. Maar we gingen zo hard dat om met Idris woorden te spreken het kansloos was. Uiteraard wel gezwaaid! Na Paramaribo moesten we nog 8 mijl zeilen.

 

Ben moet zich nog scheren!
Ben moet zich nog scheren!

Op de uitkijk, waar is Marianne??!!

De aanloop van de marina Waterland was geweldig en verrassend. We werden door alle regelkunsten van Marianne verwacht. Ze hadden een plaatsje voor ons vrij gemaakt aan het begin van de steiger, we konden tegen de stroom in aanleggen. Wel even spannend maar perfect. Toen we aanliepen begonnen alle boten spontaan te toeteren. We kregen er kippenvel van. Heel bijzonder om zo binnengehaald te worden. Op de vingersteiger stonden ze klaar om onze lijnen aan te pakken. Eenmaal vast begon iedereen spontaan te zoenen en ons welkom te heten. Overweldigend en heel warm! Marianne stond klaar met champagne en glazen en we hebben hebben deze heerlijk genietend van het uitzicht in de kuip opgedronken.  Wow, we hebben het gehaald, 1990 mijl gezeild!

Bijna in Waterland, spannend!!

Bijna in Waterland, spannend!!

Aan de steiger liggen veel Nederlandse boten, waaronder de Waltzing Matilda, Sail Away, Accapella, Barnstormer, Sylpher, Regina, Mathiba en Annalena. Velen kennen we van de voorbereidingen en het lukte ons maar niet om ze te ontmoeten. Nu 4 maanden later is het eindelijk gelukt! Ontzettend leuk om ze allemaal weer te zien.

Marianne en Cees hebben een huisje gehuurd op het resort en Marianne had ook nog Surinaams eten geregeld voor deze avond. Wat een toppertje! We hebben lekker op de veranda voor het huisje gegeten. Wat een luxe, na 16 dagen hoefde ik even niet meer te koken. En het was lekker!

De nacht hebben we heerlijk geslapen. Geen gewiebel. Gewoon lekker stil. Wel heeeeel warm!!

Onze positie: 05.39.514 N bij 055.03.841 W

De laatste mijltjes naar Suriname

De 1990 mijl zitten er bijna op: zelfgebakken appeltaart!!!

De 1990 mijl zitten er bijna op: zelfgebakken appeltaart!!!

Dag 15 op zee – We gaan ons laatste nachtje op zee in. De zon is inmiddels onder (het is 22.00 uur UTC) en we moeten binnenkort overschakelen naar de Surinaamse tijd, dat is -/- 3 uur UTC en -/- 4 uur Nederlandse tijd als ik mij niet vergis.Spannend hoor die laatste mijlen en aanlopen in Suriname.

We zijn dankzij alle hulplijnen aan wal (Martin, Mans, Belia, Gabber en de Dixbay), goed voorbereid en hebben alle informatie die nodig is om de rivier op de varen. Heel bijzonder dat je zo midden op de oceaan kunt mailen en informatie vergaren. We verwachten morgen rond 12.00 uur Surinaamse tijd bij de uiterton te zijn. Van hieruit kunnen we de boeien naar binnen volgen. We moeten dan nog zo’n 30 mijl naar binnen en verwachten net voor zonsondergang 18.00 uur in Domburg te zijn. We weten nog niet of we daar in de haven kunnen liggen of voor anker moeten, maar dat zien we ter plekke wel.

Dit berichtje is voor Marianne (vriendin van Cees, die donderdag al is aangekomen in Domburg): We komen der ‘an! We hebben je een sms gestuurd en verwachten dus rond etenstijd bij je te zijn! Misschien kun je ons een sms sturen over waar we kunnen liggen? We zijn heel benieuwd. De bubbels staan koud!

Onze positie om 22.00 UTC: 06.33.591 N bij 054.08.346 W
Wind: rond de 15 knopen
Snelheid: 5 knopen
Koers: 235
Nog 65 mijl te gaan.

Dan nog even de afgelopen nacht. We hebben in het begin veel last gehad van fikse regenbuien. De wind was afgenomen en we hadden de zeilen binnengehaald. De boot en bemanning is lekker schoon! Na alle buien trok de wind weer aan en hebben we de rest van de nacht heerlijk tussen de 5 en 6 knopen gezeild. Onze dagafstand was 123 mijl en we zijn geleidelijk van 4500 meter terug gegaan naar 50 meter diepte! We zitten inmiddels op de 40 meter lijn. Het water was blauw en is nu groen gekleurd. Toen we onder de 100 mijl nog te gaan zaten hebben we dat gevierd met een zelfgebakken kleintje appeltaart en een miniflesje cava, die we nog hadden liggen.

1990 mijl!!!

1990 mijl!!!

Een mooi moment om even te overdenken wat we hebben meegemaakt. Cees zijn jongensdroom is uitgekomen en hij is heel content. Hij spreekt zelfs van a boys dream almost come true, hij is weer begonnen met een nieuwe droom. Ben vindt het heel bijzonder dat je 1990 mijl, non stop kunt zeilen zonder de motor te gebruiken! En Ing is retetrots. We hebben het toch maar mooi geflikt met z’n drietjes. De oceaan is bedwongen!

Douchen met hemel(s)water

Heerlijk douchen na een verfrissende regenbui!

Heerlijk douchen na een verfrissende regenbui!

Dag 14 op zee – We zeilen nu 14 dagen non stop, op de constante flow van de noordoosten tradewind, met een gemiddelde tussen de 15 en 25 knopen. We hebben tijdens de reis een keer een dipje gehad in de wind met een dagafstand van ‘maar’ 90 mijl. Maar we hebben geen een keer de motor hoeven starten.

Het is ongelofelijk, soms moet iemand me even in mijn arm knijpen om er zeker van te zijn dat ik dit echt mee maak. We hadden nu een dagafstand van 132 mijl en die was veel hoger geweest als we vanmiddag niet besloten hadden iets af te remmen, anders komen we zondagochtend te vroeg aan bij de uiterton voor de Suriname rivier.

Onze positie om 19.00 UTC: 07.27.1552 N bij 051.52.786 W
Wind: rond de 15 knopen
Snelheid: 5 knopen
Koers: 251
Nog 210 mijl te gaan.

Gisteren heb ik voor de eerste keer het Nederlandstalige Maritieme netje geleid op de SSB en het ging harstikke leuk. Helaas waren er maar 5 schepen onderweg, dus ik was met een klein kwartiertje al klaar. Cees heeft ondertussen gekookt en we hebben heerlijk pasta met bechamel saus gegeten.

Afgelopen nacht liepen we weer hard gemiddeld 6 knopen met wind tussen 25 en 30 knopen. Er lagen twee schepen op onze route, een dregger uit China en een vrachtschip uit Singapore. Daarnaast besloot een vogel te landen op Blabber. Het leek op een grote merel, zwart met een lange snavel. Hij was totaal niet onder de indruk van Ben die hem probeerde weg te jagen, omdat hij bang was dat ie naar binnen zou vliegen. De vogel ging eerst lekker op de bimini zitten en zich uitgebreid schoonmaken, later verplaatste hij zich naar de lijnen en tot slot de reddingsboei. Vanmorgen rond zonsopgang vloog ie weer weg.
Vanmiddag kregen we een hemelse bui over ons heen. Wel/geen squall? In ieder geval een fikse regenbui. Meteen de shampoo gepakt en ons heerlijk ingesopt. Je kunt je niet voorstellen hoe het is om je na 14 dagen weer te douchen. Hemels dat water! Het was genieten. Ik voelde me weer het kind dat vroeger op een zomerse dag door de gazonsproeiers rende.
Vanavond is het volle maan en kunnen we heerlijk lang profiteren van licht in de kuip. De maan ging vanmorgen ook pas rond 8.30 UTC te onder. Nog twee nachtjes slapen en dan zijn we er! Ik heb inmiddels alle informatie over de aanloop binnen en we zijn er klaar voor!
Tot het volgende zeebericht!

Wachten op een squall

De squall is ook te zien op onze radar!

De squall is ook te zien op onze radar!

Dag 13 op zee – We gingen weer als de brandweer. Afgelopen nacht liepen we gemiddeld 6 knopen. Rond 02.00 uur was het zo ver … onze eerste squall. Je hoort er veel over. De Nederlandse boten voor ons hadden er onderweg naar Suriname veel last van, met name toen ze wat dichter onder land kwamen. Dus we waren gewaarschuwd en keken regelmatig achterom of er een squall aan kwam. Een squall is vrij heftige inktzwarte bui, waar je niet onder door kunt kijken. Hij gaat meestal gepaard met een rolwolk, zware windstoten, regen en soms zelfs onweer. In deze gebieden komen squalls voor tijdens de winterperiode in Nederland.

Terwijl ik (Ing) wacht had zag ik om 2.00 uur iets zwarts onze kant op drijven. Meteen Ben gewekt met de woorden “volgens mij krijgen we nu onze eerste squall”. Ben stond meteen naast zijn bed om te helpen en samen hebben we de zeilen binnen gehaald, alle spullen naar binnen gedaan, ramen en luiken gesloten en de motor en regenpakken aan. We waren er klaar voor terwijl de bui langzaam over ons heen dreef. Ik heb de radar ook aangezet, waarop de bui goed te zien was. De bui was wel 2 mijl breed en uitwijken had geen zin. We hebben alles geprobeerd, maar wat we ook deden de bui bleef pal boven ons hangen. Gelukkig zat er geen onweer in en de windstoten vielen mee. Dit heeft ongeveer een uur geduurd. Toen hebben we de zeilen weer uitgerold en haalden we de bui bijna weer in! Weten we ook weer wat dat is en we waren op tijd met reageren, dus dat voelt goed.

Onze positie om 19.00 UTC: 08.41.292 N bij 050.02.598 W
Wind: rond de 17 knopen
Snelheid: 6 knopen
Koers: 251
Nog 341 mijl te gaan.

Verder nog iets gebeurd?
We hebben een dagafstand gemaakt van 127 mijl. We zien paradijsvogels. We hadden een vissersboot zonder AIS en een tanker uit Cyprus (MMSI 292) onderweg naar Amerika. Ben heeft hem even opgeroepen via de marifoon om een babbeltje te maken. Heel leuk. En verder is het lekker warm, 30 graden in de boot en 31,6 onder water. De chocola in de bilge smelt!!! De lucht is strakblauw en de golven zijn iets rustiger.

Via de mail probeer ik via verschillende bronnen allerlei informatie bij elkaar te sprokkelen over de aanloop van Suriname. O.a. hoog en laag water gegevens, wanneer je het beste de rivier op kunt lopen (je moet de stroom mee pakken, maar wanneer is dat precies), welke marifoonkanalen heb je nodig bij de aanloop, hoe zit het met swell bij de ingang van de rivier. Dat soort vragen dus. Ik mis internet nu wel. We hebben namelijk verschillende bronnen en krijgen daar helaas verschillende info uit. Vandaar dat we nog een vragenrondje doen via verschillende hulplijnen. Normaal zou ik even naar de Noonsite gaat, waar dit soort info op staat. maar dat kan nu even niet.

En vanavond zijn wij aan de beurt om het Nederlandstalige maritieme netje leiden. We zijn heel benieuwd.

Morgen full moon! Ik ga de mannen toch maar vragen te scheren.

Tot het volgende zeebericht

Riding the blue waves op tweede kerstdag

Elke dag om 14.00 uur werkt Cees de overzeiler bij met onze dagpositie.

Elke dag om 14.00 uur werkt Cees de overzeiler bij met onze dagpositie.

Dag 12 op zee – Het was weer een hobbelig dagje op zee. Afgelopen nacht nam de wind weer toe tot 25 knopen en hadden we een onrustig nachtje slaap doordat we regelmatig uit ons bed werden geslingerd. Vanmorgen bij de wisseling van de wacht om 6 uur lag er een vrachtboot uit Liberia van 630 ft op onze route, maar hij heeft ruim voor ons gepasseerd. Vanmiddag betrok het een beetje, kregen we meer bewolking als normaal en wel 3 spatten regen! Vanavond dacht ik leuk een pizza te maken voor tweede kerstdag, deze kwam weer net zo hard de oven uit als hij er in ging, gevolgd door het brandalarm. Maar we hebben pizza gegeten!

Onze positie om 19.00 UTC: 09.30.256 N bij 048.01.650 W
Wind: rond de 15 knopen
Snelheid: 5 knopen
Koers: 251
Nog 471 mijl te gaan.

We tellen af! Elke dag werkt Cees de overzeiler (kaart van de Atlantic)) bij die in de kajuit hangt. Bij vertrek hebben we op de kaart de ideale lijn naar Suriname getekend en de lijn onderverdeeld in dagafstanden, uitgaande van een gemiddelde van 5 mijl. We hebben nu nog 4 stipjes te gaan en liggen aardig op de gewenste koers & snelheid.

Na een tip van de Gabber heb ik vanmiddag de eerste weerfax van de Amerikaanse weerdienst binnengehaald via de SSB en Getfax (zit ook in het programma airmail). Het werkt. Geweldig! We hebben nu naast de dagelijkse gribfiles met wind en golfhoogte ook een weerkaart waarin de grote weersystemen te zien zijn voor de komende 3 dagen. Op deze manier hebben we een breder weerbeeld en gebruiken we meerdere bronnen, wat natuurlijk altijd goed is.

Hieronder een korte uitleg voor degene die ook een SSB hebben en een weerfax van de Amerikaanse weerdienst willen ontvangen via de SSB:
De Amerikaanse weerdienst zendt dagelijks uit vanaf 12:20 UTC op de frequentie 17.144,5 USB
Het duurt ongeveer 10 minuten per fax en je krijgt tot 3 dagen de weersverwachting.

Wat te doen:
– Zorg dat het snoertje van de SSB/modem naar je PC er in zit
– Zet de SSB radio aan
– Links van het blauwe bolletje dat je aanklikt voor verbinding tussen pc en pactor modem zit een symbooltje (grijs met stukje wit) als je daar op klikt start Getfax (Open Weather-Fax (getwax) Window)
– Selecteer (in de tweede menubalk) het station NMG (New Orleans) en daarnaast de frequentie 17146,5.
– Klik vervolgens op het groene bolletje rechts en de fax komt binnen.
– Alle weerkaarten krijg je ook in je inbox toegestuurd en kun je later bekijken.
– Als je op de weerkaart klikt opent hij deze in viewfax (net als de gribfiles).

En het mooie is, dit gaat niet ten koste van de Sailmail zendtijd!

Geweldig die SSB. We hebben er al zoveel plezier van:
– We hebben onderling contact met andere Nederlandse boten en kunnen op deze manier informatie uitwisselen over havens, inklaren, aanlopen van een rivier etc..
– Tijdens overtochten wisselen we positie en weerinformatie uit en kun je elkaar bij problemen zelfs helpen.
– We halen gribfiles en nu dus ook weerkaarten binnen
– We kunnen de website updaten
– En we kunnen mailen

Alles uiteraard met mate, want we hebben beperkte zendtijd per maand. Maar voorlopig is dit meer dan voldoende om dit alles te kunnen doen. Wat ben ik blij dat we de SSB hebben aangeschaft. Het is onze ‘communicatie-lifeline’ naar de buitenwereld, vooral als we op zee zitten.

Tot het volgende zeebericht!

PS voor degene die nog niet hebben uitgepuzzeld wat de kerstgedachte “Bigi bobi bun, ma tumsi bigi bobi e kiri pikin!” van gisteren betekent, hier de letterlijke vertaling: “Grote borsten zijn goed, te grote borsten doden het kind”. Oftewel Overdaad schaadt!

Blauwe Kerst

We mochten eindelijk het kerstkadootje van de Sark uitpakken!

We mochten eindelijk het kerstkadootje van de Sark uitpakken!

Dag 11 op zee – Kerstdag, een moment van bezinning. Wij beseffen hoe bevoorrecht we zijn, drijvend midden op de blauwe oceaan met een stralend zonnetje en een temperatuurtje van 29,5 graden en zeewatertemperatuur van 31,5 graden. We hebben net happy hour gehad en kunnen enorm genieten van een simpel colaatje met limoen en wat borrelhapjes! De kerst cd staat op, maar het is onwerkelijk om ze te horen zingen over sneeuw, sneeuwpoppen, dennenbomen & ballen.

En we hebben het kerstkadootje van de Sark uitgepakt. Bedankt! Zodra we in rustiger vaarwater liggen zullen we de kerstlichtjes branden! Voor ons dit jaar geen witte kerst, kerstboom, kerstdiner en kerststress. De dagen zijn super relaxt met alleen maar water om ons heen. We hebben een blauwe kerst en moeten niets. We wensen dat iedereen zijn dromen mag waarmaken, het is zeker de moeite! Mmmmmerry X-mas everybody!

Positie om 16.30 UTC: 10.39.194 N bij 046.02.066 W
Wind: rond de 20 knopen
Snelheid: 6 knopen
Koers: 251
Nog 607 mijl te gaan

We zeilen nu al 12 dagen non-stop. Ons daggemiddelde is weer een mijltje omhoog gegaan en lag de afgelopen dag op 134 mijl! Er staat een stevig windje. Gemiddeld rond de 20 knopen en afgelopen nacht zelfs iets meer met uitschieters naar 30 knopen en meer. We hadden het grootzeil en de genua gereefd. We hebben de lange oceaandeining waar je heerlijk op voort zoeft nog niet gevonden. Wij slingeren nog steeds van links naar rechts op wat hogere & wildere golven.

Surinaams voor beginners

Surinaams voor beginners

Bun Bedaki!
Ondertussen oefenen we alvast wat Surinaamse woordjes. Met zinnetjes als “a frow dati abi wan falek moy ggo” (die vrouw heeft mooie billen), “mi wani wan moy gowtutifi tu (ik wil ook een mooie gouden tand), “esde wan kakalaka ben frey ini mi” (gisteren vloog er een kakkerlak in mijn haar) en een hele pagina met schutting woorden die er niet om liegen, gaat het vast wel goed komen!

En de naam van onze boot in het Surinaams is ‘Gi tori’, wat weer babbelen en verhalen vertellen betekent.

Sluiten we vandaag af met een mooi Surinaamse gezegde dat wel bij Kerst past:
Bigi bobi bun, ma tumsi bigi bobi e kiri pikin!

Wo Boks!

We maken weer zeemijlen

Het melkmeisje: wWe varen voor de wind met uitgeboomde genua en grootzeil. Dat noemen ze het melkmeisje.

We varen voor de wind met uitgeboomde genua en grootzeil. Dat noemen ze het melkmeisje.

Dag 10 op zee –  We hebben een lekker constant windje uit het Noordoosten van 20 knopen en maken eindelijk weer afstanden. Onze dagafstand was 133 mijl! Yes! Ik heb net nog gribfiles opgehaald en het ziet er naar uit dat we deze wind voorlopig een paar dagen blijven houden. Dus de zeilvoering blijft staan; de genua uitgeboomd en gefixeerd op stuurboord en het grootzeil met bulletalie gefixeerd op bakboord.

Ben heeft net het inspectierondje achter de rug. Hij checked dan voor de nacht weer invalt alle rvs verstaging, lijnen (of ze niet schavielen), zeereling, splitpennen, lummelbeslag, blokken en hij kijkt nog even op het voordek. Daarnaast gaan de zonnepanelen naar beneden en we hadden een volle vuilniszak en deze gaat naar het voordek bij de ankerketting.
Positie om 20.15 UTC: 11.12.359 N bij 044.13.617 W
Wind: rond de 20 knopen
Snelheid: 6 knopen
Koers: 251
Nog 730 mijl te gaan
Ik heb nog een bericht van onze sailmail provider gekregen en we hoeven ons geen zorgen te maken over het aantal zend-minuten. Voorlopig kunnen we nog elke dag weerberichten ophalen en de website updaten. Dus we proberen de website dagelijks bij te houden! En ik kreeg nog een tip van de Gabber over het ophalen van Amerikaanse weerfaxen via de SSB. Ik ga dit morgen eens uitproberen. Je krijgt dan als het goed is een weerbeeld voor 3 dagen en het gaat niet van je sailmail minuten af. Klinkt interessant. Als het werkt, morgen een vervolg.
Onze kerstavond kan niet meer stuk. We hebben een heerlijk Marokkaans prutje gegeten met verse pompoen, appel, rozijnen, uien, knoflook, paprika en nog veel meer. Gestoofd, met rijst. En tijdens het dagelijkse contact met de Sark via de SSB kregen we deze keer “stille nacht” op de fluit door Elsa. Geweldig!

Morgen zetten we de kerst cd weer op en pakken ons kerstkadootje uit!  Ho ho ho, vanaf de diepblauwe zee wensen we jullie allemaal een hele fijne kerstavond en geweldige eerste kerstdag! N-Joy!!
Tot het volgende zeebericht!

Midden op de grote oceaan

Half way!!!! yeah!

Half way!!!! yeah!

Dag 9 op zee – Vannacht om 00.40 hadden we ons halfway-point. We drijven te midden van het blauw en hebben net zo veel water voor als achter ons. Wow!

We mochten nu ook eindelijk ons halverwege kadootje van de Gaia uitpakken, dat ons al 3 weken niewsgierig had gemaakt. Heerlijk, een fles kinderchampagne en leesvoer voor de tweede helft! We snappen de hint, maar we hebben er toch even rond 14.00 uur UTC tijdens happy hour een mini cavaatje op gedronken. Zo bijzonder. Het lege flesje gaat dienst doen als flessenpost, onze eerste!

Halverwege kadootje van de Gaia

Halverwege kadootje van de Gaia

Het gekke is dat we al dagen niets aan de zeilen of koers hoeven te doen. De boot dendert gewoon door en dat wij er op zitten doet er niet toe. Zouden we morgen afstappen dan komt de boot alsnog in Suriname aan… Het weer is geweldig, lekker warm en we hebben sinds vandaag weer iets meer wind, dus we vliegen er over.
Flessenpost!! Waar zouden ze aankomen?

Flessenpost!! Waar zouden ze aankomen?

Onze positie om 19.00 UTC: 11.41.916N bij 041.45.284W

Wind: 14 – 18 knopen Snelheid: 5,5 tot 6 knopen Koers: 251 graden
De dagafstand was redelijk met 116 mijl, maar het mag van ons nog steeds ietsje meer. Tijdens de tocht naar de Kaap Verden hadden we afstanden boven de 130 mijl. Het wordt op deze manier wel heel spannend of we oud & nieuw op tijd gaan halen! We doen ons best Marianne, want dit bijzondere moment willen we niet missen!
Het Nederlandstalige maritieme netje
Het wordt de komende dagen rustiger op zee. De meeste Nederlandse boten uit de voorhoede komen vandaag en morgen aan. Hierdoor waren ze op zoek naar nieuwe rondeleiders die nog onderweg zijn voor het netje om 20.00 uur UTC. Wij hebben ons aangemeld en willen het wel een keer proberen. Dus we zijn nu driftig aan het oefenen op de procedures en de ‘SSB- taal’ (Roger, Correct, Negatief, kan er iemand een relay doen?) Donderdag en vrijdag is het Blabbers beurt!
Berichtjes op de website
Helaas kunnen we niet meer elke dag een berichtje op de website schrijven. We kunnen maximaal 90 minuten per maand mail ontvangen en zenden via de SSB/Sailmail, dit is inclusief het ophalen van de weerberichten. We zijn inmiddels aardig in de buurt van het limiet en geven op dit moment de voorkeur aan het binnen halen van de weerberichten. Vandaar dat we besloten hebben iets minder berichten voor de website te schrijven. Dus als jullie niets horen, we zijn niet gezonken en geen slapende walvissen tegen gekomen. We drijven gewoon richting Suriname en proberen het mailverkeer wat in te dammen, zodat we tot Suriname het weer kunnen blijven ontvangen. Vanaf 1 januari beginnen we aan een nieuw limiet en kunnen we weer meer schrijven!
Tot het volgende zeebericht!
—–
At 12/23/2012 7:38 PM (utc) our position was 11 41.893’N 041 45.424’W