Niels Hendrix: “Vinyl is altijd beter, behalve in de auto.”

Niels Hendrix (rechts) is lid van Fence en Buffoon, speelt zondag met die laatste een cover van Copy Of 98 én verkoopt tijdens For The Record ook plaatjes, onder andere van zijn eigen label “Fons Records”.

Niels: “Fons Records is opgericht om onze eigen platen van Fence uit te brengen. Ondertussen zitten ook Vandal X en mijn andere band Buffoon er op. Het verschil met normale labels is het feit dat wij geen geld vragen, maar dat ook niet geven. Wij helpen groepen hun plaat uit te brengen die ze in eigen beheer hebben opgenomen. Anders zouden al die bands een distributiekanaal moeten zoeken. Ik wil eigenlijk vooral bands samenbrengen die op een onafhankelijke manier releases doen. Dat betekent dat ze zichzelf moeten financieren. Maar ook dat ze geen geld moeten afgeven aan grote maatschappijen. Ik vind dat er maar een dunne tussenlaag moet zijn tussen muzikant en publiek. Jammer genoeg domineren grote platenfirma’s nog veel te veel de markt. Er zitten zo veel mensen in de tussenschakels, die allemaal iets moeten verdienen aan een album. Op die manier worden platen duur.”

Dave Schroyen (ex-Evil Superstars en Millionaire, huidig lid van diezelfde Buffoon, zelfverklaarde melomaan en vinylfreak) zet zich er bij.

Dave: “Er moet geen geld worden verdiend met muziek. Tenzij je Justin Bieber-toestanden wil, maar da’s een bedrijf. Als het puur om muziek gaat, moet je uit de kosten geraken en that’s it.”

Niels: “Van de jaren ’40 tot de jaren ’80 is er gigantisch veel geld verdiend door grote bedrijven omdat niemand zelf een plaat kon opnemen en promoten. Nu kan dat wel. Je maakt iets, zet het online en mensen pikken je op. Nadeel is natuurlijk dat elke crapband die opnames nu kan maken. Het is als luisteraar tegenwoordig moeilijk om de parels tussen de zwijnen te vinden. Maar als je dan ergens op botst, is dat zo’n fantastische ontdekking.”


Anderzijds grijpen mensen terug naar het verleden. Vinyl herleeft en op de laatste plaat van Fence gebruiken jullie oude instrumenten. Hoe komt dat, denk je?

Niels: “Ik vind oude dingen nog steeds het meest waardevol omdat die hebben geleefd. Dat is toepasbaar op alles, hé. Van vinyl over oude gitaren en auto’s tot zelfs mensen. Dat werkt allemaal niet meer helemaal goed, maar dat leeft nog. Ik vind dat er geen ziel zit in moderne dingen. Die zijn ook niet gemaakt om een ziel te verwerven, maar om kapot te gaan na een bepaalde tijd zodat mensen het opnieuw kopen. Vijftig jaar geleden maakten men dingen die voor eeuwig moesten blijven werken. En da’s net zo met lp’s. Elke plaat klinkt ook anders, ook al is dat dezelfde vinyl van hetzelfde jaar en dezelfde persing. Van het ogenblik dat je dat één keer speelt, begint dat een ziel te krijgen. Bij cd’s is dat niet. Dat werkt, of dat werkt niet. En dat klinkt bij iedereen hetzelfde.”

Dave: “Toen ze cd’s zijn beginnen maken, is muziek gestorven. Dat was de grootste fout ooit. Vinyl is terug aan het opleven, iedereen vindt dat beter klinken.”

Niels: “Mensen die in de jaren ’60 jong waren, hebben meegemaakt dat alles beter en beter werd. Nu zijn we op een punt dat het niet beter, maar kleiner en portabeler wordt. Het moet bijna ín je oren zitten. Dat gaat niet met vinyl. Iets met een ziel kun je niet zo verwaarlozen. Dat moet een bepaald gewicht hebben. Anderzijds hebben mensen nu een heel spectrum aan geluidsdragers om uit te kiezen: vinyl, cassettes, cd’s, mp3, … Maar iemand die bewust met muziek bezig is, gaat altijd zeggen dat vinyl beter is – behalve in de auto. Da’s geen snobisme. Maar dat gaat om beleving en karakter. Cd’s en mp3’s missen dat. Mp3 is niet eens tastbaar en klinkt voor iedereen hetzelfde. Terwijl een plaat elke keer anders klinkt. Los daarvan is de geluidskwaliteit van analoge dragers gewoon beter, maar die discussie gaan we hier niet aangaan want veel hangt af van de omstandigheden en de gebruikte apparatuur.“ 

Dave: “Vinyl opleggen, da’s ook echt een ritueel. Je kiest eerst bewust een plaat, je zoekt die in je kast, je kijkt naar de achterkant van de hoes, haalt de plaat er uit, legt die op…”

Niels: “…en dat kraakt langs alle kanten nog voor de muziek start. En dan begint het en denk je: YES. Da’s zo’n fijn gevoel. Je beleeft het echt en bent er bewuster mee bezig. Da’s volledig het tegenovergestelde van iemand die zijn computer aanzet, Spotify start en dan gewoon iets anders gaat doen.“ 

Dave: “Ik denk dat vinyl de ultieme exclusieve luisterexperience gaat worden. Een gatefold met boekjes er bij en alles. Anyway: vinyl rules en al de rest sucks!”

____________________________________________

Niels komt met Fons Records plaatjes verkopen tijdens For The Record. Niet enkel van Fence, Buffoon en Vandal X. Maar ook andere Belgische indie releases van Coem, Boy Shouting, Mon-O-Phone, The Germans, Rape Blossoms, Benny Zen, Phlitman & Kang, The Rottchilds, El Guapo Stuntteam, The Shovels en nog veel meer.