Een van de beste manieren om aan nieuwe leads te komen? Bloggen! De inhoud die u deelt via uw blog, kan u heel wat nieuwe bezoekers opleveren. Die bezoekers converteert u tot de leads die voor u zo belangrijk zijn. En dat helemaal gratis! Maar met relevante content alleen komt u er niet. Ook uw score in Google speelt een belangrijke rol …
Werk aan uw score
Het is essentieel dat uw blog (of content) goed gevonden wordt in zoekmachines als Google. Daar beginnen de meeste surfers immers hun zoektocht naar info. Wist u dat 90% van alle aankopen start met een zoekopdracht op het net? Die boot wil u niet missen!
SEO, een must
U kunt natuurlijk adverteren in Google om zeker te zijn van een goede score. Maar dat kost geld en wanneer u ermee stopt, kelderen u resultaten. Werken aan uw ‘natuurlijke’ ranking via zoekmachine optimalisatie is wat arbeidsintensiever, maar het werkt ook op lange termijn. Doet u het zelf, dan is het bovendien gratis. Maar u moet wel weten hoe!
Kortom: wil u resultaat halen met uw content, dan zijn de principes van zoekmachine optimalisatie verplichte kost.
Onze tips
De hamvraag is duidelijk: hoe behaalt u die hoge positie in Google voor uw belangrijkste zoekwoorden? ContentMent behaalde op dit vlak al puike resultaten voor uiteenlopende bedrijven en organisaties. Onze bevindingen zijn vast ook nuttig voor u!
Nieuwe focus
Eerst even dit: Google werkt constant aan verbetering om succesvol te blijven. De recentste belangrijke update was Hummingbird. Die gooide de zoekmachine optimalisatieregels helemaal overhoop. Wat is er veranderd? Grofweg komt het hierop neer: de autoriteit van de auteur is veel belangrijker geworden. Daar moet u rekening mee houden, want dat is waar SEO tegenwoordig om draait.
Onze SEO-checklist
Nu u dit weet, kunt u aan de slag met onze checklist.
- Bestudeer uw doelgroep
Hoe beter u uw doelgroep begrijpt, hoe beter u uw content op hen kan afstemmen. Welke uitdagingen liggen er op hun pad? Hoe zoeken ze naar oplossingen? Hoe nemen ze beslissingen? Welke argumenten vinden ze belangrijk?
Buyer Persona’s zijn visuele representaties van uw doelgroep. Ze helpen u enorm om betere content te produceren. Van deze persona’s zal u ook de buyer journey (aankoopreis) moeten begrijpen. Zo ontdekt u welke info uw doelgroep zoekt en wanneer ze dat doen. Maar ook: welke info uw doelgroepen nodig hebben.
Bedoeling is dat u uw doelgroepen zo goed mogelijk informeert en helpt bij het maken van hun keuze. Dat lukt het best wanneer u hen goed begrijpt. Pas dan kunt u content op maat creëren!
- Achterhaal relevante zoekopdrachten
Weet u welke zoekwoorden uw doelgroep gebruikt? Als u dit wil ontdekken, moet u met de Google keyword tool aan de slag. Laat u inspireren door de resultaten.
- Richt u op 1 onderwerp wanneer u een (blog) artikel schrijft. Zet slechts 1 zoekwoord (of zoekterm) centraal. Laat het terugkomen in de titel en de url. Google gebruikt die info om de inhoud en context van uw artikel beter te begrijpen.
- Zoek op welke websites uw doelgroep actief is. Daar leert u welke thema’s en onderwerpen in trek en actueel zijn.
- Vergeet de social media niet. Wat vertelt uw doelgroep op Twitter, Google+ of LinkedIn? Of beter nog: vraag uw klanten hoe ze zoeken, wanneer ze zoeken en via welke kanalen en zoektermen.
- Werk aan de leesbaarheid en de structuur
Artikels met een goede structuur zijn makkelijker te scannen. Gebruik subtitels, opsommingstekens en paragrafen. Maak zinnen niet te lang en probeer jargon te vermijden. Hoe beter de structuur, hoe meer kans dat de lezer uw artikel helemaal uitleest. Zoekmachines kijken hoelang iemand op de webpagina blijft en dat beïnvloedt mee de kwaliteitsscore.
- Title tag
Dit is het belangrijkste SEO-element op uw pagina. Het helpt uw lezers en de zoekmachine begrijpen waar de informatie over gaat. De titel tag is het eerste wat opvalt in de zoekmachine, hij verschijnt bovenaan in uw browser.
- Gebruik een prikkelende zin met daarin uw belangrijkste zoekwoord.
- Maak de title tag niet langer dan 40-65 tekens.
- Plaats uw belangrijkste zoekwoord zoveel mogelijk vooraan, maar hou het duidelijk.
- Url
- Kort de url in tot een samenvatting van uw titel.
- Plaats de zoekwoorden in dezelfde volgorde als die van de titel.
- Vermeld uw belangrijkste zoekwoord 1 keer in de url.
- Maak de url niet langer dan 100-120 tekens.
- Meta description
De meta-beschrijving wordt in het zoekresultaat onder de titel getoond. Het is een van de belangrijkste teksten om te optimaliseren.
- Pas de meta-beschrijving aan via het content management systeem (anders vult Google hem automatisch in, naar eigen inzicht).
- Een goede meta-beschrijving heeft een call-to-action en zet aan tot klikken.
- Titels en subtitels
Een goede headline is prikkelend, blijft hangen en zet aan tot actie. Hij stimuleert om verder te lezen.
- Zorg ervoor dat het artikel een H1, H2 én H3 headline heeft. Zoekmachines beoordelen zo de kwaliteit van de structuur.
- Gebruik headlines net zoals u in Word doet, het verhoogt de leesbaarheid en verbetert de structuur.
- In de H1 headline moet uw belangrijkste zoekwoord staan, liefst vooraan.
- Stop uw headlines niet vol met zoekwoorden. Schrijf voor uw doelgroep, niet voor zoekmachines.
- Alt tags
Zorg ervoor dat elke afbeelding een goede alt-tag heeft. Wanneer u met uw muis over een afbeelding gaat, moet er een tekst verschijnen. De tekst vertelt iets over de afbeelding en geeft context, zowel voor de lezers als voor de zoekmachines.
- Het onderwerp
Kies een onderwerp waar u iets vanaf weet waardoor u uw doelgroep helpt. Behandel bij voorkeur actuele topics, onderwerpen die nu relevant zijn.
- Vraag uw klanten welke informatie voor hen belangrijk is.
- Schrijf over ontwikkelingen binnen uw markt of over productinnovatie.
- Organiseer een brainstormsessie met collega’s.
Zoekmachine optimalisatie is een continu proces. Het begint met goede content, maar het is ook belangrijk om de SEO-regels goed toe te passen. Oefening baart kunst. Veel succes!
Hulp nodig bij het creëren van relevante content voor uw doelgroep?
Neem contact op met ContentMent. Wij kunnen u ook verder helpen met zoekmachine optimalisatie (SEO).