De BAUME.BE Blog

De queeste naar de perfecte scheerbeurt

Over potjes en barcodes

blok_zeep_ceramic_jar_02-tekst-kopie

De nieuwste versie van het keramische potje

Hoewel het afgelopen jaar in teken stond van verdere groei, heb ik niet veel meer geschreven over die evolutie. Dat komt omdat sommige dingen niet vermeldenswaard zijn. Zo ben ik verder op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten en heb uiteindelijk in Spanje een distributeur gevonden. Heel spannend allemaal want een van de voorwaarden was dat ik een barcode zou aanvragen en bijgevolg moet het drukwerk aangepast worden. Meer weten over aanvragen van barcodes en EAN (European Article Numbering), vind je op  GS1-website. Ondernemen gaat ook gepaard met tegenvallers. Distributeurs die je afwijzen (Wat normaal is de grote boze wereld, maar nooit leuk). Hier en daar een wanbetaler die me veel energie kostte en die ik uiteraard niet publiekelijk aan de schandpaal kan zetten. Het grootste probleem was de zoektocht naar een nieuwe leverancier van keramische potten die de vaste zeep verpakken.  Alle cosmetica, en dus ook de zeep, worden dan wel in België gefabriceerd, de keramieken potjes kwamen uit Thailand via een Nederlandse onderneming die zich specialiseerde in gepersonaliseerd porseleinen maatwerk. Dat bedrijf ging failliet en zo heb ik maanden getracht om via internet rechtstreeks in contact te geraken met producenten die dit maatwerk konden aanbieden. En bij die zoektocht heb ik zowat heel Zuidoost-Azië bestudeerd tot ik uiteindelijk op een Filipijnse leverancier ben gestoten. Maar dat was ergens in maart dit jaar. Na een sample en nog wat over een weer gemail, is de productie laat opgestart. Door een misverstand bij de betaling tussen de Belgische en de Filipijnse bank heb ik ook kostbare tijd verloren. En zo komt het dus dat ik met de Kerstperiode in zicht, net niet op tijd zal kunnen beschikken over de nieuwe potjes. Pijnlijk. Ik kan intussen lopende bestellingen niet uitleveren.

Maar genoeg gezeurd. Eigenlijk loopt alles wel vlot en kan ik nog steeds nieuwe klanten verwelkomen die positief verrast blijven over de scheerproducten en cosmetica. En als die potjes éénmaal aangekomen zijn, kan ik we meer op buitenlandse markten concentreren. Of op Kerstmis.

Friendly Zoo

article-0-1C8790EE00000578-666_634x423

Friendly Zoo: Supervriendelijk en sympathiek, maar geen oplossing

Zo nu en dan mag ik hier en daar een spreekbeurt geven over mijn project. En dat is leuk. Vertellen over mijn avonturen en mensen aan het lachen brengen is waarschijnlijk de echte drijfveer achter mijn onderneming. ‘Wat heb je dan zoal geleerd?’, is een vraag die ik dan krijg. ‘Discussieer nooit met een klant’ is dan steeds mijn antwoord. Ik bedoel maar. Als Services Marketeer heb ik geleerd om aan relaties te werken in plaats van aan transacties te doen. Uiteraard verkoop ik graag en liefst veel producten. Maar soms krijg je ontgoochelde reacties. Bijvoorbeeld: het pakje kwam beschadigd aan.

En dan ben ik diep ontgoocheld als ik te maken krijg met een proces waarin je veel tijd verliest en informatie krijgt of moet geven… voor niets. Call centers van telecomoperatoren bijvoorbeeld. OK. Toegegeven, dat is een makkelijke prooi. Ze bieden meer dan enkel een telefoonlijn of een gsm abonnement tegenwoordig. Hoe complexer het aanbod, hoe moeilijker de ondersteuning te organiseren is. Maar wat te denken van online winkels. Dat is toch niet meer dan een product versturen en bij vragen gepaste nazorg bieden. Ook als ze dat uitbesteden aan ‘gespecialiseerde’ online stores.

Zo wou ik een medewerkster van een expeditiebedrijf in Engeland (die mijn BAUME.BE verzending naar Noord-Amerika verzorgt) verrassen. De dame in kwestie had mij enorm veel tijd en moeite bespaard. Dus ik dacht even snel bij Neuhaus Online Store een doosje pralines te bestellen en te laten leveren in London.
Na een week informeer ik voorzichtig of het pakje aankwam. ‘Neen’ was het antwoord. Even checken. Het was wel degelijk afgeleverd door de pakjesdienst op het juiste adres en afgetekend door ene ‘Simon’. Alleen, er werkt geen ‘Simon’ bij dat expeditiebedrijf. En toen begon de discussie. Juiste adres? Ja, ik denk het wel. Ik heb er net een pallet van 250 kg naar toe gestuurd. Conclusie. Niemand is in fout. Mijn verrassing is compleet de mist in gegaan, ben 40 EUR kwijt en na 2 weken zal ik dus zelf een doosje kopen en kunnen versturen naar de geadresseerde. En dat zal dan geen Neuhaus zijn.

Maar wel heel vriendelijke mensen bij de online store, hoor. Elk antwoord begon met “Thank you for your e-mail. Our apologies but the courrier…” en eindigt met “Please do not hesitate to contact us with any other questions or concerns.” Dat lijkt mij typerend voor een Friendly Zoo. Onderstaand beeld maakt dat helemaal duidelijk.

managing-customer-service-9-728

Maar ik ben ook wel dankbaar bij zo’n ervaring. Want telkens opnieuw weet ik waarom ik niet wil discussiëren met een klant. Pakje beschadigd zegt u? Zal ik snel nieuw pakje opsturen, ditmaal met een extraatje, en nabellen om te verifiëren of het nu wel goed verliep. Dat is investeren in een relatie. Maar u hoeft het daar niet mee eens te zijn.

Dat doet me eraan denken. Ik wacht al 6 maanden op een gepersonaliseerde mok van Nutella voor mijn dochter. Vriendelijke mensen bij Nutella, daar niet van…

PS. Ik had net op de knop ‘publiceren’ gedrukt en kreeg een nieuwe vriendelijke mail. Geld terug of opnieuw laten bezorgen? Ze schuiven dus toch op richting Quality Customer Service.

Irritatie of allergie?

irritation-clipart-11949848691935743785irritant_yves_guillou_01-svg-hiEen paar weken geleden kreeg ik een e-mail van iemand met de vraag of de gebruikte BAUME.BE geuren ingrediënten bevatten van de ‘fragrancemix’. De fragrancemix is ​​een mengeling van ingrediënten die een allergische reactie kan opwekken.

In 1999 heeft de EU 26 allergene stoffen geïdentificeerd die in geur voorkomen. Een allergeen is een stof die een allergie kan veroorzaken. Als één van die 26 allergenen in een concentratie van meer dan 0,001% voorkomt in een bepaalde geur, moet die vermeld worden op het etiket. Meer over dit onderwerp vind je op deze pagina van de Europese Commissie. Tot mijn eerlijke schaamte, moest ik aan de vraagsteller toegeven dat de Aftershave Balm inderdaad als een risico kan beschouwd worden. Maar wacht eens even! Hoe kan ik dit uitleggen? Ik ontwikkelde toch een product net om mijn eigen huidaandoening te verzorgen?  Zit er in de geur van de aftershave een allergeen?

Het antwoord op deze vragen is dat er een wezenlijk verschil is tussen een irritatie en een allergie. Huidirritatie of contact dermatitis volgt na contact van de huid met een stof die irriterend werkt. Zo gauw je huiduitslag opmerkt na het aanbrengen van een crème,  weet je dat een bestanddeel de oorzaak is. Een goed voorbeeld is een aftershave die alcohol bevat. Jij kan er misschien perfect mee omgaan. Ikzelf moet er niet aan denken of ik kan een dag niet onder de mensen komen. Ik bespaar je de eindeloze lijst van bekende en dure producten die niet werken voor mij. Maar ik heb seborroïsch eczeem. Geen allergie.

Een allergie is iets helemaal anders. Het gaat om een abnormale reactie van het immuunsysteem van een individu op bepaalde een ​​stof. Een bekende allergie is hooikoorts. Voor wat de huid betreft komt allergie minder vaak voor dan irritatie. Men schat dat 1 tot 3% van de Europese bevolking een contact allergie heeft en dus hevig reageert op één van de 26 allergenen (Bron: EU).

Dat verklaart wellicht waarom ik naast tevreden klanten met een normale en gezonde huid, ook klanten heb die te lijden hebben van psoriasis of contact dermatitis. Maar in  sommige gevallen kan ik mannen met specifieke allergieën dus niet helpen. En daar moet ik dus heel eerlijk en oprecht over zijn. Of… een geurloze lijn overwegen.

Scheerborstels maar niet van das of varken

Synthetische KwastenEen tijdje terug sprak ik Frankrijk een uitbater van een webwinkel van scheerproducten over borstels. En als er over scheerkwasten wordt gepraat, dan gaat het snel over dassen of over varkens. De kwast van varkensharen is zeker niet minderwaardig. Maar de gladdere haren houden het water minder goed vast en, de belangrijkste reden voor elke natscheerder, de scheerervaring is wat ruwer. Dassenharen zijn veel aangenamer om het aangezicht mee in te zepen. Maar mijn Franse verdeler had ooit gehoord van eigenaar van gerenommeerd merk die zwoer bij kwasten met synthetische haren.

Een eye opener. In mijn maandelijkse sessie ‘Glad geschoren‘ van de Messenwinkel deed ik tot dusver wat lacherig over de synthetische kwast. Het is kunststof om te beginnen. Ik begrijp ook niet waarom men dan zonodig de haartjes verft alsof ze van das zijn. Maar eigenlijk had ik er geen echt idee over. Maar nu ben ik wat gaan testen. De eerste ervaring was een Omega Hi Brush. Deze hielp niet echt om me van mijn vooroordelen af te helpen. De haren zijn veel te stijf, te glad en het is niet leuk in gebruik. Je hand wordt mee nat tijdens het inzepen. En water is essentieel. De borstel moet net zorgen voor een goede overdracht van water, zeep en schuim op het aangezicht. Een tweede ervaring met een Silvertip Fiber van Mühle was van een andere orde. Die blijkt een bijzonder goede vervanger te zijn van een dassenkwast. En daarmee ben ik van een vooroordeel af.Kwast van Paardenhaar

Een andere fantastische kwast is een van paardenhaar. Ik geloof dat er maar 1 merk echt mee bezig is namelijk Vie-Long uit Spanje. In combinatie met glycerine of zelfgemaakte zeep geeft die een weelderig schuim. Er bestaan dus wel degelijk goede alternatieven voor das of varken.

‘Ik ben in Amerika geweest’

MenEssentials Glendale Greg Karl Baume.be“Het was geweldig, geweldig, geweldig”. Met deze onvergetelijke woorden zette Eddy Wally meer dan 40 jaar geleden voet op Belgische bodem na een rondreis in Amerika (klik hier voor deze hilarische televisie uit 1973). Op zich is reizen naar de VS vandaag niet zo bijzonder. Maar dat mijn reis volledig in teken van BAUME.BE (spreek uit als een Amerikaan ‘BAAMBI’) stond, was wel speciaal. De Amerikaanse eigenaar van MenEssentials, van oorsprong een Canadese scheerwinkel uit Toronto, had me in het voorjaar overtuigd om naar de opening van zijn winkel in Glendale, Los Angeles, te komen kijken. Zijn plan is om een retailketen te starten waar mannen vooral scheerproducten vinden, workshops kunnen volgen en rustig kunnen chillen.
De verzameling aan producten is werkelijk uniek te noemen. Er zijn de gebruikelijke merken die je vandaag zowat overal vindt zoals D.R. Harris, Old Bond street, Penhaligon’s en Proraso. Maar ook Spaanse Vie-Long kwasten (van paardenhaar), Amerikaanse merken van scheerzeep en razor blades. Het concept is iets om enthousiast over te zijn en sluit erg aan bij de ervaring van de Messenwinkel in Antwerpen.

Op weg naar een ontgoochelende ervaring

Op weg naar een ontgoochelende ervaring in Londen

Wat een verschil met de UK. Ik was enkel maanden geleden in London en ik was stomverbaasd over mijn ervaring bij D.R. Harris, Old Bond Street en Truefitt & Hill. In deze “flagship-stores” was men niet bereid om veel uitleg te geven, maar wel heel snel om te verkopen. Er is niets mis met verkopen. Zelf zou ik graag wat meer verkopen. Maar de koopervaring is heel verschillend. En dat hebben die Amerikanen van MenEssentials goed begrepen. Ik voelde me ook erg vereerd en belangrijk toen ik gefilmd werd om wat toelichting te geven over mijn verhaal. Een beetje zoals Eddy Wally dus in 1973. Vooral omdat ik ongemakkelijk moest plaatsnemen in een kappersstoel en niet op dezelfde hoogte zat als Bella Shaw, een CNN coryfee.

Over Parfum

BAUME.BE middennoot geur aftershave balsem tabaksbladeren

Tabaksbladeren vormen een midden noot in de geur van de aftershave balsem

Om het nuttige aan het aangename te koppelen volgde mij vrouw en ik, enkele weken terug, een workshop parfum maken. Het nuttige bestaat hier uit het opdoen van kennis om er vulgariserende blogs over te schrijven. Ik wil vooral meer kennis opdoen.  Ik ga echt geen chemie meer studeren of me in de parfum business storten. Het aangename aspect is hier het feit dat vrouwlief en ik te weinig tijd samen doorbrengen. Een workshop over parfum zorgt ervoor dat we op een zelfde manier over geur kunnen praten.
De workshop vond plaats in CVO Merchtem en werd gegeven door een fantastische dame Lieve Bosmans genaamd. Een jonggepensioneerde gepassioneerde vrouw die altijd opleiding heeft gegeven voor diverse parfumhuizen. En nog steeds workshops organiseert en dat ook speciaal voor kinderen doet. En aangezien wij allemaal grote kinderen zijn, zat ik dus samen met mijn eega in een klasje… tussen andere geïnteresseerde dames.

Ik schreef eerder al over het Waarom van parfum en Welke noten in de geur. Maar als een parfumdeskundige je dan wegwijs maakt in de parfumfamilies, molecules en de ‘neus’ besef je pas dat dit een heel andere wereld is. ‘De neus’ is de vrouw of man die de geur samenstelt. Traditioneel is het de belangrijkste persoon in het parfumhuis.

Parfumfamilies

De parfumwereld tracht iets ongrijpbaar als geuren te categoriseren in families. Het komt erop neer dat de basisnoot, de geur die het langst zal blijven hangen, de familie bepaalt. In mannengeuren is dat veelal een houtachtige geur, ook Boisé of Woody genoemd. Er zijn ook middennoten en topnoten. De topnoot is de eerste indruk van een geur. Bijvoorbeeld een citrusachtige geur. Die blijkt dan afkomstig van Bergamot en Yuzu omdat die verfijnder zijn dan de citroen. Een middennoot, de geur die tussen de eerste indruk en de basis zit, kan dan bijvoorbeeld tabaksbladeren zijn. En die is onmiskenbaar aanwezig in de geur van de aftershave balsem.

Moleculen

Een ietwat misleidende naam is de molecule. Dat is een basisbestanddeel van een parfum die hanteerbaar wordt in de vorm van een parfumolie. Als je die mengt bekom je een parfum. Of dat dit een aangenaam parfum is natuurlijk iets anders. Maar wat wel fascinerend is dat er duizenden molecules bestaan, waarvan het merendeel synthetische. Neem bv. het vandaag populaire komkommer. Daar komt geen komkommer aan te pas. Traditioneel kon men enkel geuren onttrekken aan natuurlijke ingrediënten als noten, bloemen of de schillen van citrusvruchten. Dat verklaart waarom lavendel al jaren meegaat.

Dat en andere wetenswaardigheden, kregen mijn vrouw en ik dus allemaal te verwerken op een hoogst onderhoudende manier. Zoals dit weetje. Wist je dat er twee categorieën van mensen zijn die te veel eau-de-toilette gebruiken? Franse vrouwen en… mannen in het algemeen.

 

Hoeveel en hoe Pre Shave gebruiken?

Zoveel moet je gebruiken!

Zoveel moet je gebruiken!

Na de after shave en de scheercrème, werd het tijd voor een pre shave! Een verzorgingslijn met slechts twee producten, is niet bepaald indrukwekkend, nietwaar? Overigens, sommige webshop eigenaars fluisterde me al eerder in het oor dat het niet onverstandig zou zijn om Pre Shave op te nemen in het gamma.
Zelf experimenteer ik graag, dus ik heb ooit al wel eens een paar oliën gemengd zoals wonderlolie, olijfolie en amandelolie met een etherische geurolie van lavendel. (Lees ook Heb je Pre Shave olie nodig?).  Maar als je scheert met klassiek open mes blijft de huid te vettig en krijg je niet genoeg grip om je huid op te spannen. En dat is een probleem natuurlijk. (Lees ook universele scheerregel). Dus, ik ben niet echt een fan van een olie als pre shave en opteerde voor een gel. Ik gebruik het eigenlijk vooral in de wintermaanden, wanneer de uitdrogende huid dat extra vetlaagje kan gebruiken.

Over huidtypes gesproken. Ik las net nog een leuk artikel over het verschil tussen mannen en vrouwenhuid en het experiment van een dame die twee weken lang enkel mannencosmetica gebruikte. Erg herkenbaar. Ik deed jarenlang het tegenovergestelde nl. vrouwencosmetica gebruiken om vast te stellen dat er een groot verschil is tussen supermarkt producten en de kwaliteitsmerken. Ook in prijs natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.

Terug naar de Pre shave. Hoeveel moet je van nu dat spul gebruiken? Maak eerst je aangezicht vochtig tenzij je recht uit de douche stapt. Breng dan wat gel op 2 vingertoppen aan en smeert de gel uit tot een dunne laag over de ganse scheerzone. Meer hoeft echt niet om effectief te zijn. Met 50 ml kom je de winter echt wel door. Tenzij je er veel van wil gebruiken. Ga dan uw gang en bestel u meteen een aantal potjes 😉

Moet er nog schuim zijn?

2015-01-14 16.42.43Enkele uren na mijn vorige post, kreeg ik een al wat meer alarmerende vraag van een distributeur uit Engeland:”Het schuimt niet. Ik kan dit niet aan mijn klanten verkopen”. Ik begin me er stilaan moedeloos bij te voelen. Tot een klant van het eerste uur mijn bericht leest en beschrijft hoe hij schuim maakt.
Dus besluit ik wat meer informatie op te zoeken over het schuimprobleem. Het voordeel van internet is dat er altijd wel een of andere zonderling iets helemaal uitschrijft. En ja hoor. Op Badger & Blade staat een beschrijving hoe je schuim moet maken met glycerine zeep. Een artikel uit 2005! Ik pas de instructies even toe en het resultaat is ronduit verbluffend. Helemaal geen schraal schuim, integendeel.  “Doe ik iets fout?”. Het zal wel zijn. Het is techniek mijne heren. Maar ik weet het dus zelf ook nog maar net!

Doe ik iets fout?

Schuim scheerzeep

Schuim scheerzeep

Het komt niet helemaal onverwacht.  Ik krijg hier en daar vragen van klanten over het gebruik van de scheerzeep. In vergelijking met de scheercrème geeft de scheerzeep een schraler schuim. Het schuim zou te snel wegtrekken.

“Na 30 sec is deze reeds verdwenen. Het komt er praktisch op neer dat je elk deel voor het scheren terug moet inzepen en dan nog. Je kan moeilijk onderscheiden wat je hebt geschoren en wat niet. Als je start met het scheren op de ene kaak, is het schuim haast verdwenen zodra je aan de andere kaak komt.”

Ik heb geen idee wat er zich in de badkamer afspeelt, maar dat dit niet iedereen even handig is, kan ik me wel voorstellen. De scheerzeep is op basis van glycerine. Dat houdt in dat er inderdaad een effect is op de samenstelling van het schuim. En dat dit voor sommigen net de charme van het scheren uitmaakt, dat kan ik alleen maar beamen. Maar het gaat me meer om het effect op de huid. Ik scheer me zelf zo’n 5 keer per week. Een keer op zondagavond met het open mes. Hiervoor gebruik ik inderdaad de scheercrème die een weelderig schuim geeft. Maar in de week, wanneer het wat sneller moet, scheer ik met de safety razor en dan net wel met de scheerzeep. Het schuimen gebeurt dan op het aangezicht gevolgd door korte haaltjes met de safety razor. Mijn huid blijft dan heerlijk soepel voor de rest van de dag. Een verademing, zeker in de winter, wanneer mijn huid sterk uitdroogt. Tijdens de ontwikkelingsfase hebben we nog getracht om het schuimeffect te verhogen door toevoeging van Borax (zie ook artikel ‘Om zeep helpen‘). Het schuimeffect zal wellicht nooit dat van een klassieke zeep, op basis van natriumhydroxide, kunnen evenaren. Laat dat nu net geen optie zijn voor de gevoelige huid.

Even kopje onder

Lancering 18 Oktober 2014 scheerzeep en pre shave gel in Antwerpen

Samen met de 16 jarige dochter op 18 oktober lancering pre shave gel en scheerzeep

De laatste weken de handen vol gehad met de lancering van de pre shave en de scheerzeep. Ook een nieuwe website gemaakt (check op baume.BE). Maar in het tumult ook wat tegenslag gehad. De laatste productie van de scheercrème heb ik jammer genoeg volledig moeten afkeuren. Het labo had het fabricatieprocédé willen aanpassen, met erg kwalijke gevolgen. De crème werd dradig zoals een chewing gum. Hoewel het als product wel effectief bleef, was het niet zo prettig om te gebruiken. En dat was nog geen drama geweest, als er niet tegelijk een schaarste was aan één van de ingrediënten om een nieuwe productie op te starten. Gevolg, weken zonder shaving cream gezeten op een moment dat de verdelers inkopen aan het doen zijn voor de Kerstdagen. Er zat niet anders op dan hen op de hoogte te brengen van de problemen en er niet te veel aandacht op te vestigen voor de particuliere klanten. En vooral in stilte verder te werken aan een oplossing. Maar deze week wordt alles opgelost.
Natuurlijk heeft elk bedrijf zijn interne keuken en loop je niet te koop met de problemen die klanten mogelijk zou kunnen afschrikken. Maar het is toch weer een les die ik wil delen. Ondernemen verloopt nu éénmaal niet van een leien dak.

Berichtnavigatie