Over potjes en barcodes
Hoewel het afgelopen jaar in teken stond van verdere groei, heb ik niet veel meer geschreven over die evolutie. Dat komt omdat sommige dingen niet vermeldenswaard zijn. Zo ben ik verder op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten en heb uiteindelijk in Spanje een distributeur gevonden. Heel spannend allemaal want een van de voorwaarden was dat ik een barcode zou aanvragen en bijgevolg moet het drukwerk aangepast worden. Meer weten over aanvragen van barcodes en EAN (European Article Numbering), vind je op GS1-website. Ondernemen gaat ook gepaard met tegenvallers. Distributeurs die je afwijzen (Wat normaal is de grote boze wereld, maar nooit leuk). Hier en daar een wanbetaler die me veel energie kostte en die ik uiteraard niet publiekelijk aan de schandpaal kan zetten. Het grootste probleem was de zoektocht naar een nieuwe leverancier van keramische potten die de vaste zeep verpakken. Alle cosmetica, en dus ook de zeep, worden dan wel in België gefabriceerd, de keramieken potjes kwamen uit Thailand via een Nederlandse onderneming die zich specialiseerde in gepersonaliseerd porseleinen maatwerk. Dat bedrijf ging failliet en zo heb ik maanden getracht om via internet rechtstreeks in contact te geraken met producenten die dit maatwerk konden aanbieden. En bij die zoektocht heb ik zowat heel Zuidoost-Azië bestudeerd tot ik uiteindelijk op een Filipijnse leverancier ben gestoten. Maar dat was ergens in maart dit jaar. Na een sample en nog wat over een weer gemail, is de productie laat opgestart. Door een misverstand bij de betaling tussen de Belgische en de Filipijnse bank heb ik ook kostbare tijd verloren. En zo komt het dus dat ik met de Kerstperiode in zicht, net niet op tijd zal kunnen beschikken over de nieuwe potjes. Pijnlijk. Ik kan intussen lopende bestellingen niet uitleveren.
Maar genoeg gezeurd. Eigenlijk loopt alles wel vlot en kan ik nog steeds nieuwe klanten verwelkomen die positief verrast blijven over de scheerproducten en cosmetica. En als die potjes éénmaal aangekomen zijn, kan ik we meer op buitenlandse markten concentreren. Of op Kerstmis.